تاریخ انتشار: شنبه 1402/12/05 - 14:21
کد خبر: 497302

آموزش عالی در هفته ای که گذشت؛

محدودیت در پذیرش دانشجو برای دانشکده‌های پزشکی بی کیفیت / پذیرش حدود ۱۲ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های دولتی/دارندگان چه مدرکی بیشتر بیکار هستند؟

محدودیت در پذیرش دانشجو برای دانشکده‌های پزشکی بی کیفیت /  پذیرش حدود ۱۲ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های دولتی/دارندگان چه مدرکی بیشتر بیکار هستند؟

موضوعاتی را که بررسی خواهیم کرد شامل دارندگان چه مدرکی بیشتر بیکار هستند؟ و پذیرش حدود ۱۲ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های دولتی و محدودیت در پذیرش دانشجو برای دانشکده‌های پزشکی بی کیفیت و دیگر موارد که به مرور آنها خواهیم پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»موضوعاتی را که بررسی خواهیم کرد شامل دارندگان چه مدرکی بیشتر بیکار هستند؟ و  پذیرش حدود ۱۲ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های دولتی و محدودیت در پذیرش دانشجو برای دانشکده‌های پزشکی بی کیفیت و دیگر موارد که به مرور آنها خواهیم پرداخت.

دارندگان چه مدرکی بیشتر بیکار هستند؟

محدودیت در پذیرش دانشجو برای دانشکده‌های پزشکی بی کیفیت /  پذیرش حدود ۱۲ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های دولتی/دارندگان چه مدرکی بیشتر بیکار هستند؟

سال‌هاست که به‌واسطه متناسب نبود نیاز بازار کار ایران و آموزش‌های ارائه شده به افراد در نظام آموزش عالی، بازار قادر به جذب افراد تحصیل‌کرده در مشاغل مرتبط نیست و این مسئله در کنار توقع بالاتر فارغ‌التحصیلان از بازار، باعث ثبت رکوردهای بالا در نرخ بیکاری این افراد شده است.

بر اساس آخرین آمارها، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در مقطع کاردانی ۱۰ درصد، مقطع کارشناسی ۱۵.۲ درصد، کارشناسی ارشد ۹.۷ و مقطع دکتری ۳ درصد است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان اظهار کرد: همواره فاصله نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان تا نرخ بیکاری کل تقریباً ۵ تا ۶ درصد بوده هم‌اکنون فاصله این دو نرخ به ۳.۵ درصد رسیده و در حال کمتر شدن نیز است. بر این اساس هم‌اکنون نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان به ۱۱.۴ درصد رسیده که بیانگر افزایش امید بین دانشگاهیان برای یافتن شغل است.

محمود کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه عمده چالش در بخش بیکاری فارغ‌التحصیلان مربوط به مقطع لیسانس می‌شود، گفت: بخشی از این بیکاری بابت مهارت است که این قشر بیکارتر از باقی مقاطع هستند زیرا در دانشگاه‌های ما مهارت‌آموزی نداریم.(جزئیات بیشتر)

 پذیرش حدود ۱۲ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های دولتی

 آزمون مقطع دکتری (نیمه‌متمرکز) «Ph.D» سال ۱۴۰۳ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بعد از ظهر روز گذشته جمعه - چهارم اسفند در حوزه های امتحانی برگزار شد.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور تعداد ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ نفر در آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) سال ۱۴۰۳ ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۵ درصد زن و ۵۵ درصد مرد بودند.

در جلسه آزمون به داوطلبان به ترتیب سه بسته نایلونی داده شد: ابتدا بسته اول حاوی سؤالات آزمون زبان انگلیسی عمومی(دفترچه شماره یک) همراه با پاسخنامه شماره یک، سپس بسته دوم حاوی سؤالات آزمون دروس استعداد تحصیلی (دفترچه شماره دو) همراه با پاسخنامه شماره دو و در نهایت بسته سوم حاوی سؤالات تخصصی (دفترچه شماره سه) همراه با پاسخنامه شماره سه است که داوطلبان باید نسبت به پاسخ‌گویی به سؤالات هریک از دفترچه‌های مذکور در همان پاسخنامه‌های مربوطه اقدام می کردند.(جزئیات بیشتر)

محدودیت در پذیرش دانشجو برای دانشکده‌های پزشکی بی کیفیت

 بابک ثابت افزود: بر اساس نتایج اعتباربخشی برنامه‌ای رشته پزشکی، پذیرش دانشجو در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی که نتوانسته اند شرایط لازم را برای آموزش دانشجویان پزشکی فراهم کنند، برای حداقل یک دوره محدود شد.

وی افزود: در سال گذشته در سه دانشکده پزشکی، این محدودیت پذیرش دانشجو را برای یک دوره اجرا کردیم. ظرفیت پذیرش در این دسته از دانشکده‌های پزشکی به یک پنجم میزان ظرفیت آنها کاهش پیدا کرد.

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی خاطرنشان کرد: دلیل این امر این است که کیفیت آموزش پزشکی در این دانشکده‌ها با توجه به اعتباربخشی صورت گرفته، مطلوب نبود.

وی یادآور شد: البته این کاهش ظرفیت در دانشکده‌های پزشکی که با محدودیت پذیرش مواجه شدند، به کل ظرفیت خللی وارد نکرد و از ظرفیت کلی پذیرش دانشجوی پزشکی کم نشد. در واقع دانشکده‌هایی که در اعتباربخشی امتیازات بیشتری کسب کردند، ظرفیت بیشتری دریافت کردند.

ثابت تاکید کرد: در مجموع ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی کاهش نیافت اما به دلیل اهمیت حفظ کیفیت آموزش پزشکی ملاک مهمی برای وزارت بهداشت است. این کار به طور جدی در حال پیگیری است.(جزئیات بیشتر)

اعلام جدیدترین تصمیم درباره آموزش مادران دانشجوی گروه علوم پزشکی

شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در نودمین جلسه خود و در راستای اجرای بند ت ماده ۲۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبنی براینکه «با تقاضای دانشجویان مادر باردار یا دارای فرزند زیر سه سال جهت آموزش مجازی یا غیرحضوری برای گذراندن واحدهای دروس نظری موافقت شود»، مصوباتی را اعلام کرد.

دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی موظف هستند برای اجرای بند ت ماده ۲۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اقداماتی را اجرا کنند.

۱) آموزش از طریق سامانه آرمان دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، جهت دروسی که در این سامانه موجود است.

۲) آموزش از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه محل تحصیل دانشجو با رعایت مفاد آئین نامه آموزش ترکیبی مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، جهت دروسی که در سامانه آرمان موجود نیست.(جزئیات بیشتر)

۲۰ درصد از دانشجویان شاهد و ایثارگر جزو نخبگان علوم پزشکی هستند

محدودیت در پذیرش دانشجو برای دانشکده‌های پزشکی بی کیفیت /  پذیرش حدود ۱۲ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های دولتی/دارندگان چه مدرکی بیشتر بیکار هستند؟

 ابوالفضل باقری فرد در همایش تجلیل از برگزیدگان شاهد و ایثارگر اظهار داشت: افرادی که اکنون در حوزه‌های مدیریت فعالیت می‌کنند و یادگاران شهدا و ایثارگرانند و یا خودشان آن دوران را پشت سر گذاشته و درک کرده‌اند باعث افتخارند.

وی گفت: همه می دانند که پیشرفت های حوزه سلامت و پزشکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

باقری فرد با اشاره به کمبود پزشک در دوران قبل از انقلاب در کشور، یادآور شد: آن زمان، امکان درمان بسیاری از بیماری‌ها در کشور وجود نداشت و در وزارت بهداشت شورای عالی داشتیم که بیماران برای درمان با تایید این شورا به خارج از کشور می رفتند اما سالهاست این شورا منحل شده است.

وی افزود: چرا که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی دستاوردهای فراوانی در حوزه علوم پزشکی در کشور داشته‌ایم و دیگر نیاز به اعزام بیماران به خارج از کشور نیست.(جزئیات بیشتر)

۹۷ درصد صندلی‌های رشته «طب اورژانس» خالی می‌ماند

محدودیت در پذیرش دانشجو برای دانشکده‌های پزشکی بی کیفیت /  پذیرش حدود ۱۲ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های دولتی/دارندگان چه مدرکی بیشتر بیکار هستند؟

محمدداوود شریفی با اشاره به برخی مراجعات غیراضطراری بیماران به اورژانس بیمارستان‌ها اظهار کرد: گاهی مردم دچار استرس‌هایی ناشی از آسیب یا بیماری می‌شوند که این موضوع علت بالا بودن میزان مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها است. در اورژانس سیستمی به نام تریاژ یا سطح بندی بیماران داریم که در آن بیماران را از لحاظ اولویت دریافت خدمات درمانی، سطح‌بندی می‌کنند. برخی بیماران بدحال مانند بیماران دچار ایست قلبی در سطح اول و بیمارانی مانند مبتلایان سرماخوردگی‌، ضربه‌های خفیف به دست و پا و شکستگی‌های جزئی، می‌توانند تا 4 الی 6 ساعت منتظر بمانند زیرا مخاطره‌ای برای آنها وجود ندارد و بنابراین در سطوح پایین‌تر تریاژ لحاظ می‌شوند.(جزئیات بیشتر)

برگزاری اردوهای علمی زیارتی دانشجویان عراقی در ایران

 اردوهای علمی زیارتی دانشجویان دانشگاه‌های عراق به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و همکاری مراکز علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و بنیاد بین‌المللی اربعین در کربلا راه‌اندازی شد و اولین گروه دانشجویی وارد جمهوری اسلامی ایران شدند.

این برنامه بنا به درخواست مسؤولان و اساتید دانشگاه‌های عراق به منظور آشنایی با مراکز علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و اطلاع از آخرین پیشرفت‌ها و توانمندی‌های علمی کشور و همچنین تقویت ارتباطات دانشجویان دو کشور برگزار شد.

در اولین دوره از این اردوها، ۲۷ نفر از دانشجویان از دانشجویان دانشگاه کربلا در طول ۸ روز به شهرهای قم، تهران و مشهد سفر خواهند کرد. در قم دانشگاه قم و در تهران دانشگاه شهید بهشتی، میزبان این گروه هستند. زیارت حرم‌های مطهر، بازدید از مراکز علمی و پارک‌های فناوری، برگزاری نشست‌های علمی مشترک از جمله برنامه‌های این اردوها خواهد بود.(جزئیات بیشتر)

آمار منتشر شده در رابطه با موضوع اخراج اساتید غیرواقعی است

محمد مقیمی گفت: یک آمار غیر واقعی در رابطه با موضوع اخراج اساتید برای دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده بود که کاملاً مشخص نبود دقیق برای کدام دانشگاه است.

وی افزود: رویکرد ما در دانشگاه تهران هیچ وقت رویکرد برخورد با استاد نبوده است و با هیچ کدام از دانشجویان و کارمندان و اساتید که منتقد سیاسی و اجتماعی هستند برای فعالیت‌هایشان برخورد نداشتیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: ما اصولاً در دانشگاه تهران سازوکارهای نقد را فراهم کرده ایم، یک تلویزیون اینترنتی را در دانشگاه تهران ایجاد کرده ایم که در هیچ دانشگاهی سابقه نداشته است و تلاش می‌کنیم حرف‌های منتقدین بیشتر شنیده بشود.(جزئیات بیشتر)

 برگزاری جشنواره علمی شهید چمران در دانشگاه تهران

 وحید آرایی، معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور و دبیر دومین جشنواره علمی شهید چمران گفت: این جشنواره در سطح ملی در روز چهارشنبه دوم اسفند ماه در سالن همایش خواجه عبدالله انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر برگزار می شود.

وی عنوان کرد: در این مراسم که با سخنرانی مقامات کشوری و لشکری و با حضور رؤسا و استادان دانشگاه ها و نیز مسئولان بسیج اساتید استان های سراسر کشور همراه خواهد بود، با اهدای جوایزی، از نفرات برتر محورهای جشنواره تجلیل خواهد شد.(جزئیات بیشتر)

بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد؛
نحوه خدمت‌رسانی پلیس گذرنامه به نخبگان ایرانی

 پیرو انتشار خبر همکاری پلیس گذرنامه با بنیاد ملی نخبگان و ایجاد برخی سوءبرداشت‌ها، بنیاد ملی نخبگان در راستای تنویر افکار عمومی و به ویژه جامعه نخبگانی کشور، اطلاعیه‌ای در خصوص نحوه خدمت‌رسانی پلیس گذرنامه به نخبگان ایرانی صادر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است:

بنیاد ملی نخبگان در طول سال‌ها فعالیت خود، همواره حامی استعداد‌های برتر و نخبگان عزیز ایران اسلامی بوده است.

این بنیاد با استناد بر سند راهبردی کشور در امور نخبگان و رسالت ذاتی خود که شناسایی، هدایت و حمایت از اجتماع نخبگانی کشور است، بر خود واجب می‌داند، با ایجاد بستر‌های لازم در تعامل و همکاری با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی کشور، شرایط تسهیل امور و اثرگذاری نخبگان در کشور را در حوزه‌های مختلف فراهم آورد.(جزئیات بیشتر)

نخستین جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران +عکس

نخستین جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در دانشگاه‌ها برگزار شد.(جزئیات بیشتر)

جایزه «نکست» پرچم فناوری کشور را به اهتزاز درآورد

آیین اختتامیه جایزه ملی فناوری نکست در محل هتل عباسی اصفهان با حضور دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و دکتر زلفی‌گل وزیر علوم برگزار شد.

وزیر علوم گفت: بحث فناوری یکی از اهداف کلان نظام است و ما در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم. پیشرفت در عرصه فناوری یک شبه اتفاق نمی‌افتد و بعد از پیروزی انقلاب در دهه اول موضوع ترویج علم مطرح بود و دانشگاه‌های ما صرفاً تربیت می‌کردند.

وی تاکید کرد: در دهه دوم، دانشگاه شیراز با تأسیس دوره‌های دکترا نهال تولید علم کشور را کاشت. در دهه سوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استانداردسازی و استاندارد پذیری در عرصه علم جدی گرفته شد.(جزئیات بیشتر)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شریک جرم صهیونیست‌ها/ شکست دکترین امنیتی اسرائیل
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top